Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Od remixů Justina Timberlakea, se kterými tito kluci ze Sheffieldu začínali krátce po miléniu, se 65DAYSOFSTATIC posunuli sakra daleko. Nejnovější deska u mě aspiruje na jednu z nejlepších náladovek roku. Žánrově stále zastává v hájenství ambientu, postrocku a elektroniky, které mají 65DAYSOFSTATIC za vlastní, ale zvuky a atmosféra, kterou tu dokázali vykouzlit, je naprosto v rámci jejich diskografie výjimečná.
Možná je můj dojem aktuálně umocněn i herním titulem Death Stranding, ke kterému by se jejich aktuální tvorba skvěle hodila jako soundtrack. Nedokážu si nic lepšího představit ve chvíli, kdy v postapokalyptické budoucnosti běháte po pustých pláních, na kterých dochází ke spojení dimenze živých a mrtvých. Toto je hudba pro neutěšený svět zítřka. Pro dobu, kdy lidstvo svojí vlastní vinou padne a zanechá zemi pustou, nespoutanou, tajemnou a krásnou. Naděje a usmíření přichází až s posledním trackem. Trochu mi vývoj celého alba připomíná i Biblický příběh o potopě.
Jsou tu velmi znervózňující lezavé kompozice, které jakoby předpovídaly katastrofu. Temné plochy v druhém tracku „Stillstellung“, které pohání neustále se přelévající, ale svým způsobem hypnotické rytmy, mají obrovský emotivní náboj. Neonová „Bad Age“ je pak naprostým skvostem a vrcholem desky. Na opakujících se pěti tónech vám vykreslí vizi, při které vám budou mrazivé prsty hnětat páteř tak silně, že budete mít husinu i na očním víčku.
Celé album používá rozostřené zvukové rejstříky, které hojně čerpají z noisu a industriálu, ale jsou kultivovány tak, aby byly lehce stravitelné. Decentně ohlazená hladká špína, která lehce klouže do útrob, kde vybuchne a stává se nestravitelnou.
65DAYSOFSTATIC vytvořili nebezpečnou mlhu. Minimalistickou kolekci skladeb, která má tendenci se tvářit nevinně, ale velmi rychle vás obklopí a zabalí do temné deky, ve které se nedá dýchat. Dokázala mi přivodit až agrofobické pocity úzkosti. Občas tu mám neodbytný pocit, že DAUGHTERS začali hrát ambient.
1. pretext
2. stillstellung
3. d|| tl | | |
4. bad age
5. 05|| | 1|
6. sister
7. gr[]v-_s
8. popular beats
9. five waves
10. interference_1
11. []lid
12. z03
13. u| || | th | r| d
14. trackerplatz
Diskografie
replicr (2019) Wild Light (2013) We Were Exploding Anyway (2010) The Destruction Of Small Ideas (2007) Don't Go Down To Sorrow (singl) (2007) Radio Protector (singl) (2006) One Time For All Time (2005) Hole ep (2005) Uunreleased/Unreleasable Volume II: How I Fucked Off All My Friends (2005) Retreat! Retreat! EP (2004) The Fall Of Math (2004) stumble.stop.repeat EP (2003) 65’s.late.nite.double-a-side.college.cut-up.trailers.for.the.looped.future. (2003)
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.